Text Size

Καλωσορίσατε στην Ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος της ΑΣΠΑΙΤΕ

Η Ιστοσελίδα παρέχει χρήσιμες πληροφορίες για την ακαδημαϊκή και διοικητική δομή του Τμήματος, την αποστολή και τους στόχους του. Επίσης παρέχει πληροφορίες για τους φοιτητές, τα προγράμματα σπουδών και τα προσφερόμενα μαθήματα, τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ενδιαφέροντα του προσωπικού και τις δυνατότητες συνεργασίας.

Μακρή-Μπότσαρη Ευανθία

Καθηγήτρια 
Παιδαγωγικό Τμήμα
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογίας

Ηράκλειο Αττικής 141 21, Αθήνα 
Τηλ: +30 210 2896-706 
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
 
Προσωπική Ιστοσελίδα: http://users.aspete.gr/~e.botsari

Σπουδές

Πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης  του Πανεπιστημίου Αθηνών (εξομοίωση πτυχίου Ραλλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας,  1985).

Πτυχίο Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστήμιο Πατρών (1991).

Μεταπτυχιακές σπουδές στο School of Education και στο Department of Psychology, University of Bristol, UK (1986 - 1989).

Διδακτορικό δίπλωμα στις Επιστήμες της Αγωγής, στην περιοχή της Ψυχολογίας, από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών (1995). 

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα

  • Το ερευνητικό-συγγραφικό έργο αναφέρεται σε ψυχοπαιδαγωγικές εννοιολογικές παραμέτρους, οι οποίες είναι κρίσιμες για την ψυχοκοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων, καθώς και για την ποιότητα του διδακτικού έργου.

  • Στις μελέτες με μαθητικό πληθυσμό εξετάζονται έννοιες όπως η αυτοαντίληψη και η αυτοεκτίμηση, τα κίνητρα για μάθηση, η κοινωνική-διαπροσωπική στήριξη, η άνευ όρων αποδοχή, το άγχος και η κατάθλιψη, η επιθετικότητα, η ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η συναισθηματική εκπαίδευση, η διαχείρηση του θυμού, η χρήση Δικτυακών εργαλείων για την αποτύπωση της συμπεριφοράς των εκπαιδευόμενων και την μέτρηση ψυχολογικών εννοιών, καθώς και ο ρόλος της οικογένειας, του σχολείου και των συνομηλίκων στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη και προσαρμογή των παιδιών στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.

Διδακτικά Ενδιαφέροντα

  • Εκπαιδευτική Ψυχολογία

  • Εξελικτική Ψυχολογία

  • Συμβουλευτική

  • Παρεμβατικά προγράμματα

Συγγραφικό έργο-δημοσιεύσεις

ΙΑ1. Διατριβές

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (1995). Συμβολή στην έρευνα της αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης των ελληνόπουλων προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας: Τομείς και προσδιοριστικοί παράγοντες. Διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.

ΙΑ2. Βιβλία

Μπεζεβέγκης, Η., Γιαννίτσας, Ν. & Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (1999). Άγχος, αυτοεκτίμηση και διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών πολυπολιτισμικών σχολείων (Μέρος Ι). Έκδοση Τομέα Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001). Αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση: Μοντέλα, ανάπτυξη, λειτουργικός ρόλος και αξιολόγηση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001). Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου – Ι   (ΠΑΤΕΜ Ι): Ερωτηματολόγιο με εικόνες για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης μαθητών Α΄ , Β΄ και Γ΄ δημοτικού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001). Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου – ΙΙ  (ΠΑΤΕΜ ΙΙ): Ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης μαθητών Δ΄, Ε΄ και Στ΄ δημοτικού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001). Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου – ΙΙΙ (ΠΑΤΕΜ ΙΙΙ): Ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης μαθητών γυμνασίου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001). Πώς Αντιλαμβάνομαι Τον Εαυτό Μου – IV (ΠΑΤΕΜ ΙV): Ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης μαθητών λυκείου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Νόβα-Καλτσούνη, Χ., Μακρή-Μπότσαρη, Ε. & Τσιμπουκλή, Α. (2002). Εξέλιξη του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον: Θέματα εφηβείας. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2010). Θυμός-Επιθετικότητα-Εκφοβισμός: Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές διαχείρισης. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2010). Ψυχομετρικά εργαλεία αξιολόγησης του θυμού, της επιθετικότητας και του εκφοβισμού. Τεύχος Ι: Αξιολόγηση του θυμού. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2010). Ψυχομετρικά εργαλεία αξιολόγησης του θυμού, της επιθετικότητας και του εκφοβισμού. Τεύχος ΙΙ: Αξιολόγηση της επιθετικότητας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2010). Ψυχομετρικά εργαλεία αξιολόγησης του θυμού, της επιθετικότητας και του εκφοβισμού. Τεύχος ΙΙΙ: Αξιολόγηση του εκφοβισμού και της έκθεσης σε περιστατικά επιθετικότητας και βίας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

ΙΑ3. Δημοσιεύσεις σε βιβλία-συλλογικούς τόμους

Μακρή-Μπότσαρη, E. (2005). Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών και αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Στο βιβλίο Επιμόρφωση σχολικών συμβούλων και εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και προσχολικής εκπαίδευσης στο διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών και τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών: Επιμορφωτικό υλικό (σσ. 8-13). Αθήνα, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. 

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2006). Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών και αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Στο βιβλίο Επιμόρφωση στελεχών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών στο διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών,  τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και το νέο διδακτικό υλικό του γυμνασίου: Επιμορφωτικό υλικό(σσ. 7-10). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2007). Ο συναισθηματικό παράγοντας στην εκπαιδευτική διαδικασία και η κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση. Στο βιβλίο Θέματα εισαγωγικής επυμόρφωσης για νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς (σσ. 132-143). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2007). Τρόποι έκφρασης και στρατηγικές διαχείρησης του θυμού. Στο βιβλίο  Θέματα διαχείρησης προβλημάτων σχολικής τάξης (σσ.240-253). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. & Ψυχάρης, Σ. (2007). Η επιμόρφωση στις ΤΠΕ στο πλαίσιο των στόχων της εκπαίδευσης για το 2010, κοινωνικοί εταίροι, Eυρωπαϊκή πολιτική. Στο βιβλίο ΤΠΕ και θεωρίες μάθησης: Οι ΤΠΕ ως καινοτόμος δράση (σσ. 5-39). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε., Καλκάνης, Γ., Ψυχάρης, Σ., Παρασκευά, Φ., Ρετάλης, Σ., Κυρκίνη, Α., Περάκη, Β. & Κασιμάτη, Α. (2007). Σύγχρονες αντιλήψεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία και η εφαρμογή τους με εργαλεία υπολογιστικής και δικτυακής τεχνολογίας. Στο βιβλίο ΤΠΕ και θεωρίες μάθησης: Οι ΤΠΕ ως καινοτόμος δράση (σσ. 40-97). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε., Καλκάνης, Γ., Ψυχάρης, Σ. & Ρετάλης, Σ. (2007). Χρήση των βασικών εργαλείων πληροφορικής, πολυμεσικών εργαλείων και του διαδικτύου. Στο βιβλίο ΤΠΕ και θεωρίες μάθησης: Οι ΤΠΕ ως καινοτόμος δράση (σσ. 98-136). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε., Καλκάνης, Γ., Ψυχάρης, Σ., Περάκη, Β., Κυρκίνη, Α., Κασιμάτη, Α. & Ιωάννου, Σ. (2007). Χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού. Στο βιβλίο ΤΠΕ και θεωρίες μάθησης: Οι ΤΠΕ ως καινοτόμος δράση (σσ. 137-167). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε., Περάκη, Β., Ψυχάρης, Σ. & Κασιμάτη, Α. (2007). Εκπαίδευση ενηλίκων. Στο βιβλίο ΤΠΕ και θεωρίες μάθησης: Οι ΤΠΕ ως καινοτόμος δράση (σσ. 217-229). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

ΙΑ4. Δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά με κριτές

Makri-Botsari, E. & Robinson, W. P. (1991). Harter's Self-Perception Profile for Children: A cross-cultural validation in Greece. Evaluation and Research in Education, 5, 135-143.

Makri-Botsari, E. (1999). Academic intrinsic motivation: Developmental differences  and relations to perceived scholastic competence, locus of control and achievement. Evaluation and Research in Education, 13, 157-171.

Μakri-Botsari, Ε. (2001). How students determine the importance of self-perception domains and how this relates to self-esteem. Evaluation and Research in Education, 15, 1-16.

Makri-Botsari, E., Polychroni, F. & Megari, E. (2001). Personality characteristics of Greek mothers of children with special needs who are involved in Special Needs Support Centres. Mediterranean Journal of Educational Research, 6, 113-140.

Makri-Botsari, E., Sidiropoulou-Dimakakou, D., & Megari, E. (2003). Maternal employement: Effects on her mental health and children’s functional status. PsychologicalStudies, 48, 36-46.

Makri-Botsari, E. (2005). Risk/protective effects on adolescent depression: Role of individual, family and peer factors.PsychologicalStudies, 50, 50-61.

Psycharis, S., Makri-Botsari, E. & Paraskeva, F. (2006). Α computer simulation: Before or after the instruction? A didactic approach for teaching the process of matter phase changes to students. InternationalJournalofLearning, 12, 295-302.

Psycharis, S. & Makri-Botsari, E. (2008). Exploring the interactivity of intelligent tutoring system CTAT on cognitive variables in physics instruction. Journal of the World Universities Forum, 1, 121-128.   

Psycharis, S. & Makri-Botsari, E. (2009). Using the cognitive tutor authoring tool to investigate the link between the approach to learning and metagognition implemented in the training of prospective primary school teachers.International Journal of Learning, 16, 475-486.

Kounenou, K., Koumoundourou, G., & Makri-Botsari, E. (2010).The Greek school career counselors competencies and burnout syndrome. Procedia Social & Behavioral Sciences, 2, 1890-1895.

Athansoula-Reppa, A., Makri-Botsari, E., Kounenou, K., & Psycharis, S. (2010). School leadership innovations and creativity: The case of communication between school and parents. Procedia Social & Behavioral Sciences, 2, 2207-2211.

Makri-Botsari, E. & Paraskeva, F. (2010). Exploring the personality characteristics in information and digital age expertise.Procedia Social & Behavioral Sciences, 9, 1705-1716.

Psycharis, S. & Botsari, E.(2013). «The impact of the Computational Experiment to Inquiry Based Science Education and Pedagogical Content Knowledge during a teachers training program for the exploitation of ICT in Science Education».Contemporary Issues in Education (www.ciejournal.com)

Makri-Botsari, E., & Karagianni, G. (in press). Cyberbullying in Greek adolescents. Procedia Social & Behavioral Sciences

ΙΑ4.β Κεφάλαια βιβλίων διεθνών εκδοτικών οίκων

Makri-Botsari, E. (2001). Causal links between academic intrinsic motivation, self-esteem, and unconditional acceptance by teachers in high school students. In R. Riding & S. Rayner (Eds.), International perspectives on individual differences. Vol. 2:Self-perception (pp.209-220). Westport, CT: Ablex Publishing.

ΙΑ5. Δημοσιεύσεις σε Ελληνικά περιοδικά με κριτές

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (1996). Δομή και προσδιοριστικοί παράγοντες της αυτοαντίληψης των ελληνόπουλων. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 23, 271-318.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2000). Έφηβοι με χαμηλή σχολική επίδοση: Ο ρόλος της Συμβουλευτικής. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 52-53, 83-92.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2000). Η έννοια του εαυτού εφήβων και οι σημαντικοί άλλοι. Ψυχολογία, 7, 88-113.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. & Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ. (2000). Η εργασιακή κατάσταση της μητέρας σε σχέση με την ψυχική της υγεία και τη σχολική επίδοση των παιδιών της. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 52-53, 93-101.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2000). Η σπουδαιότητα των επιμέρους τομέων αυτοαντίληψης ως παράγοντας διαφοροποίησης της συνάφειάς τους με την αυτοεκτίμηση. Ψυχολογία, 7, 223-239.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2000). Έννοια του εαυτού, σχέσεις με τους γονείς και γονεϊκή στήριξη κατά την εφηβεία. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 30, 163-191.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2001). Είδη κοινωνικής στήριξης και ο ρόλος της άνευ όρων αποδοχής στη διαμόρφωση θετικής αυτοεκτίμησης. Ψυχολογία, 8, 488-505.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2003). Στοιχεία ψυχοπαθολογίας στη μητέρα ως παράγοντες κινδύνου για ανάπτυξη αρνητικής έννοιας του εαυτού και καταθλιπτικής συμπτωματολογίας στο παιδί. Ψυχολογία, 10, 136-158.

Γιαννίτσας, Ν., Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ., Μακρή-Μπότσαρη, Ε., Αναστασίου, Δ. & Αργυροπούλου, Κ. (2003). Επαγγελματική προετοιμασία και ένταξη εφήβων με ειδικές ανάγκες: Αντιλήψεις και στάσεις των ιδίων και των γονέων τους. Νέα Παιδεία, 107, 147-159.

Ματσαγγούρας, Η. & Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2003). Επαγγελματική ικανοποίηση και αυτοεκτίμηση εκπαιδευτικών: Εννοιολογική οριοθέτηση, σπουδαιότητα και παράγοντες πρόβλεψης. Κίνητρο, 5, 157-172.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2005). Ανεργία και ψυχολογικό ευ ζην. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 72-73, 96-116

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2005). Εξελικτικές διαφορές στην επιθετικότητα και τις σχέσεις προσκόλλησης με γονείς και συνομηλίκους, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 39, 88-104.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2005). Οι αντιλήψεις των εφήβων για στις σχέσεις προσκόλλησης με γονείς και συνομηλίκους ως παράγοντας πρόβλεψης της επιθετικότητας στην εφηβεία. Ψυχολογία, 12, 232-248.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2009). Δυσαρέσκεια με την εικόνα του σώματος, διαιτητική συμπεριφορά και αυτοεκτίμηση στην εφηβεία. Ψυχολογία, 16, 60-76.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2009). Εκφοβισμός στο σχολείο: Συμπεράσματα από τις  ερευνητικές προσπάθειες των δύο τελευταίων δεκαετιών. Σύγχρονα Θέματα Εκπαίδευσης, 1, 23-42.

ΙΑ6. Δημοσιεύσεις σε πρακτικά διεθνών συνεδρίων με κριτές

Makri-Botsari, E., Paraskeva, F., Koumbias, E., Dendaki, A. & Panaikas, P. (2004). Skills in computer use, self-efficacy and self-concept.In K. Morgan, C. A. Brebbia, J. Sanchez, & A. Voiskounsky, A. (Eds.), Human perspectives in the internet society: Culture, psychology and gender (pp. 155-162). Southampton, UK: WIT Press.

Psycharis, S & Makri-Botsari, E. (2007). A model for an alternative approach of the interactions of trainees and their cognitive performance in a collaborative learning environment. Proccedings of the Conference for the contribution of Information Technology to Science, Economy, Society and Education (e RA – 2) (European Association for Telematics Applications, IET, Athens, September 22-23, 2007).       

Psycharis, S., Makri-Botsari, E., Mouladidis, G., Paraskeva, F. & Tatsis, V. (2008). A computational experiment to describe opinion formation using a master  equation and  Monte Carlo simulations. In M. D. Lytras, J. M. Carroll, E. Damiani, & R. D. Tennyson (Eds.), Lecture Notes In Artificial Intelligence. Vol. 5288: Emerging technologies and information systems for the knowledge society       (pp. 489-500). Berlin: Springer-Verlag.

Psycharis, S., Makri-Botsari, E. & Xynogalas, G. (2008). The use of educational robotics for the teaching of physics and its relation to self-esteem. In E. Menegatti (Ed.), Workshop Proceedings of the International Conference on Simulation, Modeling and Programming for Autonomous Robots (SIMPAR-2008,ISBN: 978-88-95872-01-8) (pp. 132-142).

Makri-Botsari, E. & Psycharis, S., (2008). Enhancing motivation, school competence and self-perception of physics in the environment of the cognitive tutor CTAT during physics instruction. In M. Lytras, J. Carroll, E. Damiani, R. Tennyson, D. Avison, G. Vossen, & P. Ordonez De Pablos (Eds.), Communications in Computer and Information Science, Vol. 19: The Open Knowlege Society. A Computer Science and Information Systems Manifesto                (pp. 342-353). Berlin: Springer-Verlag.

Panagiotopoulos, T., Makri-Botsari, E. Psycharis, S., & Reppa, A. (2010). Enhancing cognitive skills in science by providing cognitive tutoring with authoring tools: A case study of a collaborative software environment in a Greek primary school. In G. Çakmakci & M. F. Taşar (Eds.), Contemporary science education research: Learning and assessment (pp. 439-446). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.

Stavroulia, K., Psycharis, S., & Makri-Botsari, E. (2011). A study on the relationship among the cognitive, emotional and social development of Open University Students. In C. Bruguière, A. Tiberghien, & P. Clément (Eds.), Proceedings of the ESERA 2011 Conference: Science learning and citizenship (pp. 69-75). Lyon: Université de Lyon.

ΙΑ7. Δημοσιεύσεις σε πρακτικά Ελληνικών συνεδρίων με κριτές

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (1999). Αναπτυξιακές διαφορές της αυτοαντίληψης. Στο βιβλίο Σ. Παπαστάμου, Σ. Κανελλάκη, Α. Μαντόγλου, Σ. Αμαρτζή & Ν. Χρηστάκης (Επιμελητές έκδοσης), Η ψυχολογία στο σταυροδρόμι των επιστημών του ανθρώπου και της κοινωνίας (σσ. 85-104)Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (1999). Σχολική αποτυχία, αξίες του σχολικού συστήματος και αυτοαντίληψη. Στο βιβλίο Χ. Κωνσταντίνου & Γ. Πλειός (Επιμελητές έκδοσης), Σχολική αποτυχία και κοινωνικός αποκλεισμός: Αιτίες, συνέπειες και αντιμετώπιση (σσ. 59-73). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. & Μέγαρη, Ε. (2001). Δια βίου μάθηση και εσωτερικά κίνητρα. Στο βιβλίο Κ. Χάρης, Ν. Πετρουλάκης & Σ. Νικοδήμος (Επιμελητές έκδοσης), Συνεχιζόμενη εκπαίδευση και δια βίου μάθηση: Διεθνής εμπειρία και ελληνική προοπτική (σσ. 316-329). Αθήνα: Ατραπός.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. & Ματσαγγούρας, Η. (2003). Δομή της επαγγελματικής αυτοαντίληψης και της επαγγελματικής ικανοποίησης εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης.  Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος με θέμα «Ελληνική παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα». Αθήνα.  (http://www.pee.gr/enimerosi_27_11_03/sin_ath/mer_c_th_en_iii/mpotsari_matasagoyras.htm)

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2005). Η ανάπτυξη της δημιουργικής και πρακτικής σκέψης: Ένα κοινό σημείο αναφοράς μεταξύ δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στο βιβλίο Γ. Πολύζος (Επιμελητής έκδοσης), Σύνδεση δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (σσ. 76-81). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε & Ψυχάρης, Σ. (2006). Ένα μοντέλο ηλεκτρονικής μάθησης στο εκπαιδευτικό σύστημα: Ορίζουσες και παράμετροι της εφαρμογής της στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών-Υλοποίηση του μοντέλου με χρήση ιδιωτικών εικονικών δικτύων. Στο βιβλίο Δ. Χατζηδήμου & Χ. Βιτσιλάκη (Επιμελητές έκδοσης), Το σχολείο στην κοινωνία της πληροφορίας και της πολυπολιτισμικότητας (σσ. 321-332). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2008). Τρόποι σκέψης και κίνητρα των μαθητών. Στο βιβλίο Α. Τριλιανός & Ι. Καράμηνας (Επιμελητές έκδοσης), Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος: Ελληνική παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα (σσ. 396-405).Αθήνα : Εκδόσεις Ατραπός.

Παπαδοπούλου, Ε. & Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2008). Η μουσική παιδεία και η επίδρασή της στην εξέλιξη του παιδιού και του εφήβου. Στο βιβλίο Α. Τριλιανός & Ι. Καράμηνας (Επιμελητές έκδοσης), Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος: Ελληνική παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα (σσ.439-446). Αθήνα : Εκδόσεις Ατραπός.

ΙΑ8. Επιμέλεια βιβλίων

Μακρή-Μπότσαρη, E. (2004). Εξελικτική Ψυχολογία: Παιδική ηλικία και εφηβεία. Αθήνα: Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ. (Ελληνική έκδοση του βιβλίου του D. Shaffer, DevelopmentalPsychologyChildhoodandadolescence. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company)

Μακρή-Μπότσαρη, E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ. (Ελληνική έκδοση του βιβλίου της Α. Woolfolk,EducationalPsychology. New York: Pearson.)

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2007). Θέματα εισαγωγικής επιμόρφωσης για νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2007). Θέματα διαχείρισης προβλημάτων σχολικής τάξης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

ΙΑ9. Βιβλία στο πλαίσιο ερευνητικών προγραμμάτων

Η επαγγελματική προετοιμασία και ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες - Άτομα με προβλήματα όρασης (σελ. 52). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (http://sep.pi-schools.gr/pdf/amea/tiflosi.pdf)

Η επαγγελματική προετοιμασία και ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες - Άτομα με προβλήματα ακοής (σελ. 137). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (http://sep.pi-schools.gr/pdf/amea/kofosi.pdf)

Η επαγγελματική προετοιμασία και ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες - Άτομα με κινητικές αναπηρίες (σελ. 78). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (http://sep.pi-schools.gr/pdf/amea/kin_anap.pdf)

Η επαγγελματική προετοιμασία και ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες - Άτομα που πάσχουν από μεσογειακή αναιμία (σελ. 75). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (http://sep.pi-schools.gr/pdf/amea/mesog_anaimia.pdf)

Η επαγγελματική προετοιμασία και ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες - Άτομα με δυσκολίες μάθησης (σελ. 89). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.(http://sep.pi-schools.gr/pdf/amea/mathisiaka.pdf)

Οργανισμός-επιχείρηση και ψυχολογία της εργασίας. Αθήνα: ΑΣΠΑΙΤΕ, 2005 (ISBN 978-960-6749-15-5).

Παιδαγωγική επιμόρφωση εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ: Σύγχρονα προβλήματα εφηβείας (σελ.113). Αθήνα: ΕΚΠΑ-ΑΣΠΑΙΤΕ, 2008.

ΙΑ10. Εκθέσεις – Μελέτες

Working Group A, European Commission (2004). Improving the Education of Teachers and Trainers – Progress Report September 2004. Brussels: Directorate General for Education and Culture, European Commission.